Ο Οινοποιητικός Συνεταιρισμός Τυρνάβου στέκεται μπροστά σε προκλήσεις αλλά και μεγάλες ευκαιρίες
Η αμπελουργία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας και της ταυτότητας του Τυρνάβου, με βαθιές ρίζες στην τοπική παράδοση και την οικονομία της περιοχής.
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, το μεγάλο στοίχημα είναι διπλό: αφενός να διατηρηθεί ζωντανή αυτή η πολύτιμη καλλιέργεια, και αφετέρου να ενισχυθεί η αναγνώριση και η διεθνής φήμη του Οινοποιητικού Συνεταιρισμού, που αποτελεί τον βασικό φορέα στήριξης των τοπικών παραγωγών.
Μέσα από σύγχρονες πρακτικές, ποιοτικά προϊόντα και στρατηγική εξωστρέφειας, ο Τύρναβος καλείται να συνδυάσει την παράδοση με την καινοτομία, ανοίγοντας νέους δρόμους για το μέλλον της ελληνικής αμπελουργίας.
Ο πρόεδρος του Αγροτικού Οινοποιητικού Συνεταιρισμού Τυρνάβου, Χρήστος Τσιτσιρίγγος μιλάει στη LarissaPress για τη διαδικασία του τρύγου, τις τιμές αλλά και για τα σχέδια του Οινοποιείου το επόμενο διάστημα.

Πώς είναι η κατάσταση με τις πωλήσεις του κρασιού στη χώρα;
Η εσωτερική αγορά κρασιού στην Ελλάδα παραμένει σχετικά σταθερή, με μικρές διακυμάνσεις. Η κατανάλωση ανά άτομο έχει μειωθεί σε σχέση με παλαιότερες δεκαετίες, όμως παρατηρείται μια σημαντική στροφή των καταναλωτών στην ποιότητα αντί για ποσότητα. Οι νέες γενιές πίνουν λιγότερο, αλλά επιλέγουν πιο ποιοτικά κρασιά.
Παράλληλα, οι εξαγωγές ελληνικού κρασιού δείχνουν δυναμική, κυρίως σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Καναδά, με έμφαση σε ΠΟΠ/ΠΓΕ οίνους.

Πώς καθορίζεται η τιμή του σταφυλιού στον Τύρναβο; Υπάρχουν διαφορές από ποικιλία ή ποιότητα;
Η τιμή του σταφυλιού καθορίζεται με βάση:
- Την ποικιλία (π.χ. το Μοσχάτο Τυρνάβου αποζημιώνεται καλύτερα, λόγω υψηλής ζήτησης και ποιότητας).
- Την ποιότητα του προϊόντος (σακχαρικός τίτλος, υγιεινή κατάσταση).
- Τις συνθήκες της αγοράς (προσφορά – ζήτηση, ζήτηση για συγκεκριμένα κρασιά ή αποστάγματα).
Συνεπώς, οι τιμές δεν είναι ενιαίες· διαφοροποιούνται ανάλογα με το πόσο ανταγωνιστικό είναι το τελικό προϊόν που θα παραχθεί.

Ποια είναι τα πιο δυνατά προϊόντα του Συνεταιρισμού;
- Μοσχάτο Τυρνάβου (Μαύρο Μοσχάτο) – η «ναυαρχίδα» με έντονο αρωματικό χαρακτήρα.
- Τσίπουρο Τυρνάβου – το πιο φημισμένο απόσταγμα της Ελλάδας, με διεθνείς δυνατότητες.
- Οίνοι ΠΟΠ/ΠΓΕ Τυρνάβου – ενισχύουν το κύρος και τις εξαγωγές.
- Ροδίτης και άλλες ποικιλίες – για καθημερινά κρασιά ευρείας κατανάλωσης.
- Νεότερα προϊόντα – αφρώδη, βιολογικά, premium αποστάγματα

Ποια είναι τα βασικά στάδια από το αμπέλι έως τη φιάλη και τι τεχνολογία χρησιμοποιείται σήμερα;
- Καλλιέργεια & τρύγος – γεωργία ακριβείας, drones, ανθεκτικές καλλιεργητικές πρακτικές.
- Παραλαβή & διαλογή –
- Οινοποίηση – ανοξείδωτες δεξαμενές με έλεγχο θερμοκρασίας, επιλεγμένες ζύμες.
- Ωρίμανση & σταθεροποίηση – δεξαμενές, βαρέλια, φίλτρα cross-flow, ψύξη.
- Εμφιάλωση – αυτόματες γραμμές με αποστείρωση, ελεγχόμενα πώματα, αδρανής ατμόσφαιρα.
- Διανομή – ελεγχόμενη αποθήκευση και μεταφορά.
Συνδυάζονται παράδοση και τεχνολογία αιχμής, διασφαλίζοντας σταθερή ποιότητα.

Ποιο είναι το μεγαλύτερο στοίχημα για το Οινοποιείο Τυρνάβου τα επόμενα χρόνια;
- Η βιωσιμότητα του αμπελώνα απέναντι στην κλιματική κρίση.
- Δίκαιες τιμές σταφυλιού που να στηρίζουν παραγωγούς και Συνεταιρισμό.
- Εξωστρέφεια: Μοσχάτο & Τσίπουρο ως διεθνή brands.
- Επένδυση σε καινοτομία και ποιότητα (βιολογικά, αφρώδη, premium).
- Συμμετοχή νέας γενιάς για συνέχεια και ανανέωση.
Το μεγάλο στοίχημα είναι: να κρατηθεί ζωντανή η αμπελουργία του Τυρνάβου και να αποκτήσει διεθνή φήμη το όνομα του Συνεταιρισμού.

Υπάρχει στρατηγικό πλάνο για επέκταση σε νέες αγορές ή νέες ποικιλίες;
Ναι, κινείται σε δύο άξονες:
Α) Νέες αγορές
- Ενίσχυση εξαγωγών σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Καναδά, Ασία.
- Στοχευμένη προώθηση του Τσίπουρου ως premium αποστάγματος.
- Συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις (ProWein, London Wine Fair).
- Ψηφιακή στρατηγική & e-commerce.
Β) Νέες ποικιλίες / προϊόντα
- Αναδιάρθρωση αμπελώνων με ανθεκτικές ποικιλίες.
- Νέα προϊόντα: βιολογικά, αφρώδη, χαμηλόβαθμα ή χωρίς αλκοόλ, παλαιωμένα τσίπουρα.
- Επένδυση σε βιώσιμες πρακτικές και πράσινο αποτύπωμα.

Ο Συνεταιρισμός Τυρνάβου στέκεται μπροστά σε προκλήσεις αλλά και μεγάλες ευκαιρίες:
- Να στηρίξει τον παραγωγό.
- Να επενδύσει στην ποιότητα και την καινοτομία.
- Να καταστήσει το Μοσχάτο και το Τσίπουρο Τυρνάβου διεθνείς πρεσβευτές.
Με ενότητα, στρατηγική και όραμα, το στοίχημα μπορεί να κερδηθεί.
